Podzim na silnici
Řidiči však nejsou jen odměňováni krásným počasím a pohodovými jízdami. Letní období je poměrně krátké a podzimní plýskanice mívají dlouhé trvání. Nemáme je příliš v lásce ani za volantem. Silnice jsou více mokré, než suché, po ránu se mohou objevit přízemní mrazíky, za silnějšího deště hrozí aquaplaning.
Jak si počínat při jízdě za podzimního počasí
Začátek podzimu nemusí být vždy mrzutý, pokud přechází do babího léta, je požitek z jízdy doslova úchvatný. Jiná situace ovšem nastává za deštivého počasí. Nejnebezpečnější je pro řidiče začátek deště. V tomto okamžiku se vodní masa smísí na povrchu asfaltu s mastnotou a prachem a vzniká nepříjemná klouzavá směsice. Pokud se k tomu přidá mokré spadané listí, máte za nepřiměřené rychlosti na nebezpečný smyk doslova zaděláno.
Zejména na podzim se vyplatí dodržovat bezpečný odstup od vozidla před vámi, dokonce jízda se zimními pneumatikami ve sněhu bývá bezpečnější, než letní gumy na podzimní mokré silnici. Sníh na vozovce navíc řidiče intuitivně směřuje k opatrnější jízdě.
Aquaplaning je jev, kdy se mezi pneumatikou a vozovkou vytvoří tolik vody, která drážkami nestačí odtéct, a vůz se pak chová, jako by jel po ledové krustě. Ve vysokých rychlostech je to pak karambol na hranici přežití. Doporučuje se v takové situaci jet ve stopě kolejí vozu, co jede před vámi. A pamatujte také na to, že opotřebovaný vzorek pneu a podhuštěné gumy zvyšují riziko tohoto jevu až o polovinu.
Brzda – plyn. Je stále mnoho řidičů, kteří volí tento styl jízdy. Ten se však hodí na závodní okruh nebo speciální uzavřený terén rallye. Na silnici s běžným provozem na něj raději zapomeňte. Zvláště na podzim buďte ostražití a brzděte ještě na rovině včas před zatáčkou, v zatáčce jen dejte nohu z plynu a už nebrzděte, může to tu značně klouzat. Mnozí řidiči si také neuvědomují, že má jejich vůz značnou setrvačnost a právě znalost fyzikálních sil a tzv. čtení terénu před sebou je právě tím, co kvality řidiče důkladně prověří. Většina dopravních nehod se totiž stává nikoliv kvůli špatnému technickému stavu vozu, ale chybou řidiče, kdy přecení své schopnosti, nebo nezvládne jízdu přizpůsobit okolnostem provozu a povrchu silnice.